Over Mij
en mijn passie voor jongeren
Ik ben Magdalena van den Ouden-Malutan, ik woon al 27 jaar in Oud-Beijerland. Vanuit mijn praktijk aan huis (Klarinet 28) begeleid ik jongeren tussen 10- 25 jaar. En ik kom ook net zo graag thuis of op school voor de begeleiding als dat wenselijk is. Ik heb om moment geen wachtlijst. Wanneer je zoon of dochter op dit moment hulp nodig heeft, dan is dat uiteraard mogelijk. Ook wanneer je kind op de wachtlijst staat bij de GGZ kan je tiener als overbrugging bij mij terecht. Uit ervaring weet ik dat tieners/jongeren al heel fijn vinden dat ze met iemand kunnen praten. Alleen al een luisterend oor is zo belangrijk.
Ieder mens, jong of oud wil graag gezien en geaccepteerd worden, het gevoel hebben dat je er mag zijn zoals je bent. Dat iemand in je gelooft en oordeelvrij naar je luistert, je begrijpt en je helpt om je plekje te vinden, je helpt om jezelf of je omgeving te begrijpen.
Al vanaf jongs af aan ben ik graag in gezelschap en houd ik van mensen. Ik zie snel het goud in mensen, hun hart en hun potentie… soms verstopt onder pijn of angst. Mensen vinden het fijn om met mij te praten. Ik luister graag en dat probeer ik oordeelvrij te doen. Daarbij stel ik vragen, waarmee mensen tot nieuwe of diepere inzichten komen. Dat geeft ruimte voor hoop en herstel.
Als Engels docent zag ik regelmatig van die oogjes naar mij kijken…: ‘Ziet u mij? U vertelt over het verschil tussen Present Simple en Present Continuous maar eigenlijk hoor ik het niet…ik voel me verloren.’ Ik probeerde altijd met een glimlach, een vraag of een compliment contact te maken.
Heel soms had ik een wat langer gesprek, maar in de hectiek van de dag, met een grote tas vol mappen, boeken en nakijkwerk liep ik ook vaak voorbij, rennend naar een volgend lokaal, nieuwe oogjes die verlangend naar je kijken…
Als mentor ontdek je soms wat er achter de voordeur of onder vrienden plaatsvindt en waarom jongeren zich op school niet kunnen concentreren en slechts cijfers halen. Helpt het dan om alles nog een keer uit te leggen? Of kun je deze jongeren beter helpen door hen echt aandacht te geven?
Eigenlijk liep ik er al jaren mee dat ik mijn werk op zichzelf leuk vond, maar ik te weinig echt contact kon hebben met de jongeren om voldoening uit mijn werk te halen.
Dit liep op naar een hoogtepunt tijdens de coronacrisis, waarin de school continu gericht was op schoolse vaardigheden en iets in mij protesteerde. Heb je wel gezien wat er speelt bij die jongeren?
Die realisatie heeft mij doen besluiten om te stoppen als docent voor hele klassen tegelijk en me te gaan richten op jongeren die vastlopen en aandacht nodig hebben. Het is tijd om mijn volledige aandacht aan hen te geven, om te luisteren en hen te helpen groeien tot sterke en gelukkige volwassenen.
“Hij zal zijn als een boom, geplant aan stromend water. Op tijd draagt hij vrucht. Zijn bladeren verdorren niet. Alles wat hij doet komt tot bloei. (Psalm 1:3)”
Het christelijk geloof en de Bijbel spelen een grote rol in mijn leven en hoe ik naar de wereld kijk. Iedereen is welkom bij mij, ongeacht geloof of afkomst. Een van mijn lievelingsteksten is Psalm 1:2,3. Het gaat over een mens die zich verdiept in Gods woord. Hij wordt vergeleken met een boom geplant aan waterstromen, zijn bladeren blijven altijd groen en hij blijft vrucht dragen en alles wat hij onderneemt lukt.
Mijn wens is om jongeren te helpen om hun wortels te vinden, die met de bron te verbinden, zodat ze mogen groeien, bloeien en vrucht mogen dragen.
De citroen is een bijzondere vrucht, veel mensen vinden ze zuur en niet direct lekker. Maar de citroen heeft veel kwaliteiten: het is super gezond, je kunt ze bij talloze recepten gebruiken, het reinigt, het conserveert, en natuurlijk kun je er heerlijke limonade van maken.
En zo is het ook vaak met het leven. Het komt niet altijd in de juiste smaak naar je toe en vaak moet je er zelf nog wel iets positiefs van zien te maken. En dat is precies waar coaching over gaat.
En om alvast een beginnetje te maken, luister naar The LemonTree Song en je gaat ongetwijfeld iets vrolijker worden.